Polityka handlowa UE w kontekście Strategii „Europa 2020”
4 marca br. w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie odbyło się seminarium na temat polityki handlowej Unii Europejskiej w kontekście Strategii „Europa 2020”. Głównym celem spotkania, w którym ze strony Krajowej Izby Biopaliw wziął udział Dyrektor Generalny Adam Stępień, była prezentacja założeń kierunków polityki UE w dziedzinie handlu i inwestycji wyrażonych w Komunikacie KE z dnia 9 listopada 2010 roku „Handel, wzrost i polityka światowa”.
Kierunki i priorytety polityki handlowej UE zdefiniowane w Komunikacie:
• Działania w wymiarze wielostronnym oraz dwustronnym;
• Sfinalizowanie rundy dauhańskiej WTO;
• Pogłębienie stosunków handlowych z partnerami strategicznymi Unii Europejskiej, takimi jak Stany
Zjednoczone, Rosja i Japonia – walka z pozataryfowymi barierami handlowymi;
• Utrzymanie przewagi konkurencyjnej w dziedzinie innowacyjnych i wysokiej jakości produktów, które generują trwałe i dobrze płatne miejsca pracy;
• Zniesienie barier w dziedzinach stanowiących zaplecze dla sprawnie działającego globalnego łańcucha dostaw produktów – transport, łączność, usługi handlowe, usługi finansowe, wolne zawody;
• Przepływ kapitału i bezpośrednie inwestycje zagraniczne: Prawie połowa światowego handlu odbywa się dzisiaj pomiędzy filiami międzynarodowych przedsiębiorstw, które prowadzą wymianę towarów i usług pośrednich;
• Większe otwarcie zagranicznych rynków zamówień publicznych.
Zaplanowane w ramach realizacji polityki działania:
• Systematyczne wdrażanie wszystkich umów handlowych;
• Priorytet dla wprowadzania w życie dwustronnych umów o wolnym handlu;
• Strategia dostępu do rynku – kluczowy element egzekwowania reguł handlu (W oparciu o współpracę z państwami członkowskimi i przedsiębiorcami utworzono w państwach trzecich, a także w Brukseli, zespoły zajmujące się ułatwieniem dostępu do rynku. Strategia dostępu do rynku przyniosła wymierne rezultaty, takie jak likwidacja barier dla handlu w państwach trzecich czy poprawa warunków dostępu do rynku dla przedsiębiorstw z UE).
• Koordynacja i wzmocnienie działań w dziedzinie bezpieczeństwa konsumenta;
• Wyrównanie warunków konkurencji w stosunku do państw trzecich;
• Międzynarodowa współpraca celna;
• Odpowiednia ochrona własności intelektualnej;
• Ochrona produkcji krajów UE poprzez instrumenty ochrony handlu;
• Stworzenie mechanizmów wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw zamierzających rozwijać działalność w skali międzynarodowej;
• Wzmocnienie roli przedstawicielstw UE jako punktów kontaktowych dla unijnych przedsiębiorstw działających za granicą.